Blog Warming- up

Warming up

Sporten, bewegen, een actieve levensstijl, gezonde voeding, mindfulness. Stuk voor stuk worden deze onderdelen steeds belangrijker binnen de ''gezonde'' maatschappij. Omdat elk begrip in ontelbaar veel subonderdelen kan worden onderverdeeld richten we ons vandaag enkel op de warming- up.
De warming- up is namelijk een zeer belangrijk onderdeel omdat het aan de basis staat van:

- Het verantwoord kunnen uitvoeren van oefeningen
- Trainingen
- Trainingsvormen
- Blessure vrij bewegen/sporten

Het doel van de warming-up:
Binnen de ''top''sport staat een warming- up altijd centraal. Een voetbalploeg die zonder warming- up een wedstrijd ingaat zul je dan ook niet zien. Een warming- up wordt uitgevoerd met het doel het lichaam op te warmen. Hierbij worden de spieren als het ware klaargestoomd voor het zwaardere werk.

Andere voordelen van een warming- up zijn onder andere:

  • De gevoeligheid van zenuw receptoren wordt verhoogt
  • Er ontstaat een toename van de snelheid van zenuwimpulsen
  • Er is sprake van een betere doorbloeding van de spieren
  • De range of motion (ROM = bewegingsuitslag) neemt toe
  • Kortom, u verkleint de kans op het krijgen van een blessure


Vormen warming- up:
Per sporter, sporttak, fitheid en doel van de training zit er een verschil in warming- up. Je zou dit kunnen indelen in een aantal verschillende onderdelen.

1: Passieve warming- up:
Tijdens deze vorm van warming- up wordt de lichaamstemperatuur verhoogd zonder dat de sporter actief aan de slag gaat. Denk hierbij aan het nemen van een warm bad. 

2: Algemene warming- up:
Bij een algemene warming- up wordt het lichaam op een actieve manier opgewarmd. Denk hierbij aan cardio activiteiten zoals wandelen (loopband), joggen (loopband), fietsen, roeien. Naast de cardio apparaten kan er ook gebruik worden gemaakt van losse gewichten of oefeningen.
Een aantal voorbeeldoefeningen zijn bijvoorbeeld de squat, lunge of een burpee. Je moet tijdens deze oefeningen het hele lichaam actief activeren voor een goede uitvoeren. 

3: Specifieke warming up.
Tijdens een specifieke warming- up warm je de spiergroepen op die je specifiek nodig hebt voor de training.
Bijvoorbeeld: Wanneer je alleen de schoudergroep gaat trainen kun je er voor kiezen om alleen deze spiergroep op te warmen.   

Echter zou ik er zelf altijd voor kiezen om meer dan alleen de desbetreffende spiergroep op te warmen. Je gebruikt namelijk altijd meer spieren in je lichaam om een oefening op de juiste en verantwoorde wijze uit te voeren.

Tijdsduur warming- up:
De tijdsduur van een warming- up is verschillend en is afhankelijk van de sport, sporter en het doel.
Voetballers zijn bijvoorbeeld +- 45 minuten bezig met hun warming- up. Reservespelers die een invalbeurt krijgen gaan alvorens ze het veld betreden opnieuw warmlopen. Koud het veld betreden zit er dus niet in en dit benadrukt nog maar eens het belang van een goede opwarming binnen de (top)sport. 

 
E- gym en warming- up:
De E- gym apparatuur in onze praktijk geeft geen specifieke warming- up vorm aan. Omdat er met deze apparatuur binnen een veilige range of motion (ROM) en weerstand wordt getraind is de kans op het krijgen van een blessure echter nihil.

Desondanks zou ik het advies geven om te starten met een warming- up voordat u gebruik maakt van de E-gym apparatuur. De tijdsduur van de warming- up is hierbij afhankelijk van de oefeningen die u wil uitvoeren.

Mijn advies:
Minimaal vijf minuten een algemene opwarming op de fiets, loopband of roeiapparaat. Kies hierbij voor een weerstand die niet te zwaar is, maar wees ook niet bang om de hartslag te verhogen.
Vervolgens kunt u kiezen voor een aantal specifiekere opwarmoefeningen die zorgt voor een extra prikkel van de grote spiergroepen.


- Benieuwd welke oefeningen u kunt uitvoeren? Kijk dan in onze fitness aan de linkerkant van het wandrek naar de voorbeeldoefeningen!
- Heeft u naar aanleiding van deze blog nog vragen? Stuur deze dan door onder de blog zodat ik deze voor u kan beantwoorden. U kunt mij natuurlijk ook altijd persoonlijk aanspreken in de praktijk of u plant een afspraak bij mij in.


Heel veel succes,
Veel plezier &
Sport safe

Luc.

 


 

 

 


Terug
Reageer
Plaats een reactie