Blog Fysiofitness Fysiotherapie Ceramique

Drink_voldoende_water

Waarom moeten wij water drinken?

De eerste "echte"warme dagen van het jaar hebben wij inmiddels achter de rug. Maar de volgende komen er weer aan. Deze week, en de aankomende weken/ maanden wordt er weer warm weer voorspeld met naar verwachting zelfs pieken van boven de 30 graden

Waarom is vocht zo belangrijk voor ons?

Het lichaam bestaat voor het grootste deel uit vocht. Voor vrouwen uit +/- 52%, voor mannen voor +/-63% en voor baby's zelf voor +/-75%.

Vocht is belangrijk voor de oplossing van voedingsstoffen waardoor deze kunnen worden opgenomen in de darm, het transport van voedings- en afvalstoffen in het lichaam en het regelen van de lichaamstemperatuur.

Wanneer je vocht verliest, bijvoorbeeld tijdens (sport)inspanningen en/of warm weer is het zeer belangrijk om dat verlies weer aan te vullen

 

Vochtverlies

Op het moment dat je teveel vocht verliest gaat het lichaam automatisch minder urine uitscheiden of krijg je een dorstgevoel.

Elk individu verliest dagelijks via verschillende manieren vocht. Denk hierbij aan urine, ontlasting, uitademing en zweten. Dagelijks moet je minimaal 500 milliliter aan urine produceren om al je afvalstoffen te kunnen afvoeren.

LET OP: Voor ouderen is dit ongeveer 700 milliliter Dit is omdat de nierfunctie van ouderen afneemt.

 

Uitdroging

Wanneer je te lang niets drinkt kunnen er uitdrogingsverschijnselen optreden. Diarree kan er ook voor zorgen dat er uitdroging ontstaat.

 

Symptomen van uitdroging zijn:

  • Dorst

  • Sufheid

  • Zwakte

  • Verwardheid

  • Minder zweten

  • Minder plassen

  • Minder elasticiteit van de huis

  • Flauwvallen → Dit kan ontstaan door een verlaging van de bloeddruk met als gevolg een extra belasting van het hart. Dit kan weer worden versterkt door verwijding van de bloedvaten in de huid, bijvoorbeeld bij warmte of inspanning.

 

Hoeveel vocht moet je binnenkrijgen op 1 dag?

1,5 tot 2 liter vochtinname per dag. Gebruik dit als richtlijn waar u dagelijks aan voldoet!

 

Per persoon kan dit natuurlijk verschillen en is dit afhankelijk van de omstandigheden waarin iemand verkeerd. Al je veel sport/ beweegt of bij hogere temperaturen heeft het lichaam meer vocht nodig.

 

Hoe kun je ervoor zorgen dat je niet vergeet te drinken?

“Dat vergeet ik” als excuus gebruiken is nier meer nodig. Hierbij 3 handige tips die je gedurende de dag en de warmteperiode kunt gebruiken om aan je vochtinname te voldoen.

 

TIP 1

Bij het opstaan uit bed drink je een glas water (250ml). Dit doe je vervolgens ook bij elke maaltijd die je nuttigt

Omgerekend zou je al 1 liter vocht per dag binnenkrijg wanneer je deze tip gedurende de dag hanteert en uitgaat van 3 maaltijden per dag.

 

TIP 2

Download op de telefoon/ computer een "drink water App" waarbij je, je dagelijkse vochtinname kunt bijhouden. Op die manier wordt je bewust van je eigen vochtinname. Tevens kun je bij deze Apps herinneringen instellen die je een melding geven op het moment dat je iets moet drinken.

 

TIP3

Neem overal waar je naartoe gaat een flesje water mee. Of je nou naar de supermarkt, de slaapkamer of de tuin gaat, het flesje water gaat overal (gevuld) mee naar toe. Wanneer je namelijk een flesje water bij de hand hebt is de neiging om iets te drinken hoger.

 

Wist je dat...

 

...wanneer je intensief sport je 1 tot 2 liter vocht per uur kunt verliezen!

… een mens zonder vocht maar een paar dagen kan overleven!

… de nieren ongeveer 0,7 tot 1 liter water per uur kunnen verwerken!

… water, thee, koffie (zonder suiker) staan in de Schaal van Vijf. Je hoeft dus niet de hele dag alleen maar water te drinken om aan de vochtinname te voldoen. Een koud glas melk of suikervrije ranja is bijvoorbeeld ook een goed alternatief

… als het flink waait je meer vocht verliest door de verdamping van zweet

 

Drink voldoende!


Terug
Reageer
Plaats een reactie